19 September 2009

Latar Belakang Penubuhan

LATAR BELAKANG PERSATUAN.

Penubuhan.

Persatuan ALUMNI INSTEP ditubuhkan pada 22 Mac dengan pembentukan jawatankuasa Penaja. Jawatankuasa Penaja telah merangkap Perlembagaan Persatuan (Lampiran 1)

Pada 3 Mac 2004, Persatuan ALUMNI INSTEP telah berjaya didaftarkan dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Cawangan Terengganu dengan nombor pendaftaran 456.

Majlis rasmi penyerahan Sijil Persatuan (Lampiran 2) telah dijalankan pada 4 Disember 2004. Persatuan telah diwakili oleh Presiden Persatuan yang pertama iaitu En Azmi Abdul Rahman dan Setiausaha, En Zainaldin Ismail.

Mesyuarat Agung yang pertama telah dijalankan pada dengan perlantikan Jawatankuasa Penaja sebagai Jawatankusa tetap. Mesyuarat Agung yang pertama ini telah dijalankan di Dewan Seri Delima, Bangunan Pertadbiran PETRONAS Wilayah Timur, Kerteh Terengganu.

Mesyuarat yang pertama ini telah dirasmikan oleh Yang Berusaha En Mohamad Akhir bin Abdul Rashid, Pengarah INSTEP pada ketika itu merangkap Penaung Persatuan.


Matlamat Penubuhan

Antara matlamat penubuhan Persatuan ALUMNI INSTEP adalah :

  • Memupuk perasaan persaudaraan dan muhibbah sesama bekas pelajar INSTEP/ILPP
  • Merapatkan lagi perhubungan antara bekas pelajar dengan pihak INSTEP dan dengan para pensyarah.
  • Mengadakan kegiatan kegiatan masyarakat, ekonomi, kebudayaan, pelajaran dan rekreasi.


Keahlian.

Keahlian Persatuan ALUMNI INSTEP adalah dibuka kepada bekas pelajar Institut Teknologi Petroleum PETRONAS, bekas pelajar Institut Latihan Perindustrian Petroleum dan juga bekas pelajar Sekolah Latihan Teknik PETRONAS.

Jumlah lepasan dari INSTEP, ILPP dan juga Sekolah Latihan Teknik PETRONAS telah menjangkau melebihi 7000 orang. Namun begitu, jumlah ahli berdaftar setakat ini adalah cuma 200 orang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan